Tuesday, October 27, 2015

Belajar Dari WAHM

Teks: Aishah Zainun


Assalamualaikum.

 
Selamat sejahtera. Saya doakan semoga pembaca semua sihat dan ceria selalu. Dalam entri yang lepas saya ada menyatakan yang saya tidak tahu apa yang nak difokuskan dalam blog ini. Tapi lepas habis baca ebook Super WAHM Super Mom(Work At Home Mom) dan ebook Home based business, saya dapat idea dan ingin cuba buat seperti apa yang tertulis dalam ebook Super WAHM Super Mom.

Dalam ebook Super WAHM Super Mom ada menceritakan tentang apa itu WAHM, SAHM dan SOHO.

WAHM - Work At Home Mom
SAHM - Stay At Home Mom
SOHO - Small Office Home Office
 
Ramai WAHM yang berkongsi pengalaman mula-mula jadi WAHM.
 
1.      Cabaran berniaga dari rumah- anak-anak, kerja rumah, diri sendiri
2.      Bagaimana mendisiplinkan diri dan anak-anak
3.      Cara membahagi masa
4.      Cara buat jadual kerja rumah
5.      Membuat jadual kerja sendiri
6.      Motivasi diri untuk mengekalkan momentum
7.      Mendapatkan bantuan dan kerjasama dari suami

 
Diantara perkara yang saya senaraikan di atas, terdapat dua perkara penting yang saya perlu buat untuk mengubah diri saya. Iaitu jadual kerja rumah dan jadual kerja sendiri. Dua perkara ini akan membuatkan saya secara tidak langsung berdisiplin dan boleh membahagikan masa.

Walaupun saya memang suri rumah sepenuh masa tapi bila masuk bab pengurusan masa, masih banyak yang perlu saya perbaiki.

Jadi buat masa ini saya telah cuba susun jadual untuk kerja rumah, anak, dan menulis blog. Masih cuba untuk menyesuaikan masa yang sesuai untuk sesuatu kerja. Mungkin jadual saya akan berubah-ubah setiap hari mengikut keadaan hari. Setiap malam saya akan buat jadual untuk hari esoknya.
 
Untuk memotivasikan diri saya cuba baca blog ABDR yang lain. Semua blog seperti ada aura yang tersendiri. Tapi yang paling kuat adalah aura positif. Dari sini saya faham, aura positif ini yang menarik pembaca untuk setia dengan sesebuah blog. Saya sedang cuba masukkan aura positif ini seperti tukarkan emosi negatif dalam bentuk ayat positif.

 
Doakan yang terbaik untuk saya.

No comments:

Post a Comment