Wednesday, October 14, 2015

Kemalangan

Teks: Aishah Zainun
Foto: Google

Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh. 

Ada sesiapa yang pernah mengalami kemalangan jalan raya tak? Alhamdulillah kalau tak pernah. Kemalangan jalan raya akan membuatkan seseorang yang mengalaminya fobia.

Saya pernah mengalami kemalangan jalan raya pada tahun lepas, 2014. Tapi bukan di jalan raya yang besar, cuma jalan di tepi tempat pakir kereta.

Saya terpaksa menghantar anak yang sulung ke sebuah sekolah agama untuk menduduki peperiksaan kemasukan tingkatan satu. Pada mulanya suami saya yang sepatutnya membawa anak kami untuk peperiksaan tersebut tetapi tiba-tiba ada mesyuarat yang perlu dihadirinya. Maka sebab itu saya kata terpaksa. Bolehlah ya. Sebenarnya saya tak suka pergi ke tempat-tempat yang sibuk dan  banyak kenderaan.

Kalau dilihat kembali pada masa berlakunya kemalangan, keadaan disitu  tidaklah sibuk sangat. Inilah yang dikatakan malang tidak berbau. Kemalangan tersebut tidaklah teruk kerana tidak ada sesiapa yang cedera. Tapi kereta saya yang cedera.

Ceritanya macam ni.
 
Selepas menghantar anak ke sekolah berkenaan saya pun nak keluar ke pekan sementara menunggu peperiksaan selesai. Saya melalui sebuah tempat pakir kereta, saya petik signal kiri dan terus membelok ke kiri setelah pasti tidak ada kenderaan di belakang, tiba-tiba BANG!! Ya Allah terkejutnya saya. Sebuah bas telah melanggar bahagian depan sebelah kanan kereta saya. Saya terpaksa hon bas berkenaan kerana pemandu bas seperti tidak sedar akan perkara yang terjadi. Selepas menekan hon dengan kuat barulah bas berhenti dan pemandu bas turun dari bas. Saya pula terpaksa kebelakangkan sedikit kereta untuk turun dari kereta tetapi malangnya pintu kereta tidak boleh dibuka. Saya turun ikut pintu sebelah kiri. Pemandu bas marah sebab saya tidak berhati-hati. Saya pun balas dengan mengatakan yang dia tak bagi signal ke kiri.

Daripada bertengkar disitu saya terus cakap saya nak buat laporan polis. Walaupun pemandu bas menyalahkan saya dan mengugut kalau saya buat laporan, polis akan saman saya kerana saya yang bersalah. Bagi saya pula dia yang bersalah sebab tak bagi signal. Saya catat nombor plat dan nama bas untuk buat laporan polis. Saya tidak berniat untuk menyaman atau apa-apa, tetapi pada ketika itu saya seorang perempuan dan saya keseorangan, pemandu bas seorang lelaki dan dia bersama dua orang rakannya memarahi saya seperti hendak menyerang saya. Saya rasa takut dan terfikir nak pergi dari situ dengan aman sahaja. Sebaik selesai membuat laporan polis saya terus memandu ke bengkel membaiki kereta. Pomen kereta bajet rm150 ke rm200 sahaja  kos membaiki kereta.

Alhamdulillah, enjin tidak mengalami apa-apa kerosakan. Alhamdulillah, saya tidak mengalami kecederaan. Walaupun selepas kejadian tersebut tangan saya terketar-ketar memegang stereng kereta semasa memandu ke balai polis. Kalau berselisih dengan kenderaan yang besar ketika memandu saya akan cuba jauhkan jarak kereta sebanyak dua buah kereta. Apapun nasihat saya kepada diri saya sendiri dan pembaca semua berhati-hati dengan kenderaan yang besar. Tidak ada orang yang inginkan kemalangan berlaku. Sama-samalah kita beringat sebelum terlambat. InSyaAllah.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment