Tuesday, October 6, 2015

Seronoknya Berniaga


Teks: Aishah Zainun
 
Assalamualaikum. 

Saya minat berniaga. Sehingga mendorong saya membuka gerai di sebuah masjid yang membenarkan orang berniaga diluar kawasan masjid. Setiap jumaat ada sahaja peniaga yang membuka gerai di masjid tersebut. Kebanyakannya adalah gerai makanan. Saya pula menjual produk kesihatan Hpa. Tapak gerai adalah percuma. Pada mulanya saya berasa malu kerana hari jumaat penuh dengan orang lelaki. Tetapi terdapat juga jemaah perempuan yang menunaikan solat jumaat.

 
Saya dibantu oleh adik perempuan saya. Masa tu anak bongsu saya baru berusia setahun lebih, jadi saya perlukan pembantu untuk memasang kanopi, membuka meja dan menyusun barang.

Saya mula berniaga pada pukul 11 pagi dan tamat pada pukul 2.30 petang. 3 jam sahaja. Keuntungan memang tidak menentu. Kadang dapat rm50.00, kadang  rm10 sahaja, adakalanya tak dapat apa-apa. Itulah namanya rezeki.
 

Lebih kurang setahun saya berniaga, adik saya dapat tawaran menyambung pelajaran ke MARA. Saya terpaksa berhenti berniaga kerana ketiadaan pembantu. Bukan senang nak pasang kanopi 10 x 10 kaki. Kalau nak buka meja dan susun barang tu boleh lah buat sendiri. Sedih juga bila tak dapat berniaga disitu lagi.

 
Saya telah mendapat beberapa orang pelanggan tetap hasil dari  membuka gerai tersebut. Sehingga kini ada yang sms saya untuk mendapatkan produk Hpa. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment