Tuesday, October 6, 2015

Terpaksa Buat

Teks: Aishah Zainun

Assalamualaikum.
 

Alhamdulillah hari ini saya masih boleh menulis di blog ini. Walaupun papan kekunci komputer riba saya mengalami sedikit masalah. Terdapat huruf-huruf tertentu yang rosak  menyebabkan saya lambat untuk menyiapkan entri yang seterusnya. Saya akan cuba juga menulis setiap hari.


Kena kuatkan semangat untuk buat sesuatu. Masalah bukan halangan tapi cabaran yang mendorong kearah kejayaan. Teringat pada nasihat abang saya. Kita perlu memaksa diri kita buat supaya ia menjadi kebiasaan, bila kita tertinggal atau terlupa untuk buat sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan diri kita rasa tidak lengkap untuk hari itu.

 
Contohnya seperti solat lima waktu. Dulu masa kita kecil, kita diingatkan supaya solat setiap kali masuk waktu. Adakalanya kita rasa terpaksa solat. Lama kelamaan ia menjadi kebiasaan yang sangat manis. Sehingga jika kita tinggalkan solat, kita akan rasa hari kita tidak sempurna. Betul tak?

 
Mula-mula paksa lama-lama biasa. InSyaAllah.

No comments:

Post a Comment