Thursday, October 8, 2015

Buku Pilihan


Teks: Aishah Zainun
Foto: Aishah Zainun


Assalamualaikum.

Alhamdulillah hari ini jerebu sudah semakin kurang. Tak adalah risau sangat bila anak-anak ke sekolah. Dua hari sekolah ditutup disebabkan jerebu. Saya dan anak-anak mengisi masa dengan membaca buku. Selain daripada membaca buku-buku pelajaran dan menyiapkan buku latihan, majalah kanak-kanak seperti Ana Muslim dan Adik Sayang menjadi pilihan anak-anak saya. Saya pun mengambil kesempatan membaca buku. Benar Tapi Pelik, tajuk buku pilihan saya. Dulu saya tak suka membaca buku yang tajuknya ada pelik-pelik ni, sebab saya takut tak dapat terima kepelikan yang di ceritakan dalam buku tersebut. Cerita pelik yang tidak masuk akal dan akan menyebabkan saya terbayang-bayangkannya.

 
Kisah-kisah yang ada dalam buku ini dapat saya ceritakan semula kepada anak-anak saya. Salah satu kisah yang mereka suka ialah kisah bulan terbelah. Pernah dengar tak bulan terbelah? Mula-mula saya tengok tajuknya saya terfikir tak pernah pun dengar tentang bulan terbelah. Malah kisah ini adalah mukjizat nabi kita, Nabi Muhammad SAW. Jom saya ceritakan secara ringkas disini. 
 

Orang Musyrik telah mencabar Nabi SAW menunjukkan satu kehebatan yang dapat membuktikan kenabian Baginda. Lalu mereka menyuruh Nabi SAW membelah bulan. Nabi SAW berdoa kepada Allah SWT. Allah telah mewahyukan Baginda supaya menunjukkan jari telunjuknya kearah bulan. Sejurus itu terbelahlah bulan kepada dua bahagian, dan akhirnya bercantum kembali menjadi satu. Namun orang-orang Musyrik menuduh Nabi SAW sebagai seorang ahli sihir yang hebat. Tetapi golongan yang arif tentang sihir mengatakan sihir berfungsi terhadap sesiapa yang hampir dengannya sahaja tidak lebih dari itu. Lantas golongan Musyrik bergegas ke sempadan Kota Makkah dan bertanya kepada kenalan mereka yang baru pulang daripada bermusafir. Apabila ditanya tentang adakah mereka terlihat sesuatu yang ganjil terjadi kepada bulan. Mereka menjawab, “Ya! Semalam kami melihat bulan terbelah menjadi dua dan saling berpisah kepada dua bahagian dan kemudian bersatu kembali!”

 
Ya Allah,  hebatkan. Banyak lagi kisah-kisah yang benar tapi pelik yang kita tak pernah tahu. Kisah yang sangat menarik untuk dibaca dan diceritakan kepada anak-anak kita. Setiap kisah ada hikmah dan pengajaran yang disenaraikan di dalam  buku ini. Saya akan ceritakan kepada anak-anak saya dengan gaya bahasa saya sendiri dan guna perkataan-perkataan yang mudah difahami oleh kanak-kanak.


Benar Tapi Pelik yang dikarang oleh Doktor Haji Zahazan bin Mohamed dan diterbitkan oleh Telaga Biru. Sangat istimewa. Dapat menambah pengetahuan agama dan meningkatkan keimanan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 








No comments:

Post a Comment