Thursday, October 8, 2015

Minat Baru


Teks: Aishah Zainun
Foto: Aishah Zainun
 
Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh.

Macam mana bermulanya minat terhadap kraftangan felt. Macam ni mulanya.

“Ma jom buat kreatif”, ajak afifah anak perempuan saya. Bila cuti sekolah, kalau semua kerja sekolah dah siap, saya dan anak-anak suka buat sesuatu kreativiti bersama-sama. Saya rasa nak buat sesuatu yang lain dari kebiasaan. Gunting dan lekat, mewarna, menconteng, dan origami. Semua dah biasa buat. Saya pun cuba google ‘kreatif untuk kanak-kanak’. Keluar banyak tajuk tentang kreatif kanak-kanak. Ada tajuk ‘keativiti felt…’ saya klik dan baca sehingga membawa saya ke laman sesawang yang menjual kit diy felt.


Dengan bantuan suami saya pun memesan kit tersebut. Bermula dari sini saya jatuh hati dengan kreativiti yang menggunakan kain felt. Ada beberapa kelebihan kain felt yang saya suka. Diantaranya:
 
-kain felt tidak memerlukan jahitan tepi

-mudah dijahit

-kalau tak nak jahit, boleh digam menggunakan gam UHU

-mudah digunting mengikut bentuk yang kita suka

-warna yang sangat menarik

-sesuai untuk kanak-kanak

 

Anak perempuan saya pun boleh menjahit kain felt dengan mudah. Dia baru berusia 10 tahun. Kami selalu membuat kretiviti felt bersama. Berbagai bentuk rantai kunci yang telah kami hasilkan. Ada yang dihadiahkan kepada kawan-kawan dan guru-guru anak saya. Sempena hari lahir, hari guru, dan sebagai kenang-kenangan sebab  berpindah ke sekolah lain. 

Daripada sinilah bermulanya tempahan. Dan timbul idea untuk menjual kraftangan felt. Pada 19 haribulan September 2015, sekolah anak saya telah mengadakan ceramah agama sempena kedatangan Aidil Adha. Saya mengambil peluang ini untuk membuka gerai menjual kraftangan felt. Alhamdulillah walaupun keuntungan tidak seberapa tapi saya berjaya memperkenalkan kraftangan felt kepada yang datang ke gerai saya. Ramai yang berminat dan ingin membuat tempahan.

Kalau ada peluang saya ingin buka gerai lagi untuk menjual kraftangan felt ini. InSyaAllah.
 
 

No comments:

Post a Comment